Listening in the Classroom



Guide for Metacognitive Listening in the Classroom


You can download this form (number 00)

A. Write down five main ideas that you think will be
mentioned in the text:

1-------------------------------------------------------------------------
2-------------------------------------------------------------------------
3-------------------------------------------------------------------------
4-------------------------------------------------------------------------
5-------------------------------------------------------------------------

B. Discuss your prediction with a partner and then write down at least two more ideas that your partner included in his/her list of predictions and that you consider logical possibilities:

6-------------------------------------------------------------------------
7------------------------------------------------------------------------

C. Listen (first listening) to the text. Place a check mark beside the ideas that you (A) and your partner (B) predicted and that were in fact mentioned in the texted.
And write down any other ideas that you had not predicted but were mentioned.

8-----------------------------------------------------------------------
9-----------------------------------------------------------------------
10----------------------------------------------------------------------

D. After verifying your predictions and discussing your listening results with your partner, listen (second listening) to the text again to check your results and to resolve any discrepancies in comprehension between you and your partner. Add any further points and important details that you may not have understood during the first listen:

1-------------------------------------------------------------------------
2-------------------------------------------------------------------------
3-------------------------------------------------------------------------
4-------------------------------------------------------------------------
5-------------------------------------------------------------------------

E. Listen to the text a third time to verify comprehension after a class discussion of the content of the text or a reading of the text transcript. Try to apply a “Critical Listening” when you listen by thinking of what, why, how, when and where?

Reflection and Goal-Setting

I was successful in anticipating (----?---) ideas :

What surprised me?

----------------------------------------------------------

What I will do next time?

----------------------------------------------------------

Ahmed El-Shareif (MA)
(Source: Teaching and Learning Second Language Listening Vandergrift & Goh , 2012, p. 113)




1 Jan 2013

Listening to Arabic هوامش حرة لاشيء يستحق الحزن

هوامش حرة لاشيء يستحق الحزن:
 by
فاروق جويدة
  فاروق جويدةNew listening  service from  
Listen to the article http://www.ahram.org.eg/Columns/News/191991.aspx

Welcome to teaching and researching second language (L2)foreign language (FL) Listening.

The text

لا تحزن علي عام مضي وحاول ان تحلم مع عام جديد‏..‏لا تنظر للأوراق الصفراء التي تساقطت من شجرة العمر والخريف يحاصرك وانظر إلي أوراق صغيرة تنبت وتضئ وغدا تملأ الكون بألوانها الزاهية وثمارها الناضجة‏..
لا تنظر للوراء حتي لا تسقط في حفرة تركها لك حاقد أو مخبول..لا تترك خيالك ولا تضيع وقتك مع من خدع أو خان أو تآمر وانظر حولك ستجد أناسا كثيرون أحبوك..وحين تراجع دفاتر العمر سوف تجد رصيدا كبيرا من المحبة وطابورا طويلا من الأحباب..في حديقة أيامك لا يؤلمك كثيرا ان تجد بعض الحشائش الضارة التي أدمت قدميك وانظر إلي السماء ستجد أشجارا عالية تظلل مسيرتك وشمسا مشرقة تضئ أيامك ووجوها تستحق ان تراها وتسعد معها..
وانت تودع عاما رحل أغلق الباب علي أشياء لم تسعدك وابحث عن تلك الأشياء التي منحتك السعادة والبهجة..حاول ان تنسي تلك الوجوه العابثة التي لم تزرها في يوم من الأيام إبتسامة الرضا أو نسمات الرحمة.. لا تندم علي إحساس جميل أو لحظة سعادة اسعدت بها حبيبا أو صديقا أو رفيق عمر فسوف يذكرك كلما زارته أشباح الحزن وايام الوحشة يكفي ان يبقي في أجندة عام رحل أياما قليلة عشتها مع نفسك..ان السعادة الحقيقية تنبت داخلنا وتشع حولنا ونراها في عيون الآخرين..لا تطلب الحب من صحاري القلوب الخاوية لأن الصحراء لا يمكن ان تكون مزارا للعصافير..والقلوب التي لم تعرف الحب لا تعرف طريقا للعطاء..لا تنتظر الرحمة من إنسان لم يعرف الحب لأن الحب أول طريق للرحمة إذا كان العمر قد خدعك في حلم أو حبيب أو بشر لا تيأس وانتظر عاما جديدا وحلما جديدا وحبيبا تلقي لديه متاعب رحلتك وانت مطمئن علي قلبك المتعب وجسدك الهزيل..لا تعاتب أحدا خانك أو صديقا باعك أو شخصا إستخدم قوته في إيذاء الآخرين ان وجوها كثيرة حولك مازالت قادرة علي العطاء والحب والرحمة وفي عام جديد ينتظرك مازالت أمامك شمس تشرق ونهار يجئ وسماء جميلة صافية..مع عام جديد ارجوك ان تبتسم فلا شيء في الدنيا جدير ان تحزن عليه. كل عام وانت قادر ان تحب
fgoweda@ahram.org.eg
    
 

No comments: